Volejte zdarma naši zelenou linku
800 010 111

Navigace

S jakými potížemi se potkávají začínající firmy?

S jakými potížemi se potkávají začínající firmy a proč jich tolik na trhu neuspěje?

Smutným faktem zůstává, že výrazná většina nově založených firem zanikne relativně rychle po svém vzniku. Některé statistiky uvádějí, že jde až o 90 % nových firem, které zmizí z trhu do několika málo let po založení.

Kritický je často druhý rok existence společnosti s ručením omezeným, protože v tom období již může vyprchávat elán zakladatelů i vložené finance. Ve druhém roce firma obvykle již potřebuje přítok peněz zvenku – ideálně od zákazníků nebo alespoň od investorů. S jakými potížemi se potkávají začínající firmy a proč jich tolik neuspěje?

Založení firmy a první kroky poté

Prvním krokem je pochopitelně samotné založení firmy. Většina začínajících podnikatelů se chce věnovat samotnému podnikání a ušetřit si čas i starosti s úřady, takže založení firmy objednají online. Specializovaná firma vše zařídí a nestojí to moc peněz.

Po založení firmy se většina podnikatelů soustředí na splnění povinností, které nově založené společnosti ukládá legislativa. Jaké povinnosti po založení firmy stanovují zákony, jsme sepsali v samostatném článku již dříve. Když se novému podnikateli tedy podaří společnost úspěšně založit a splní legislativní povinnosti po založení firmy, začne se soustředit na podnikání samotné. Podívejme se dále na některé typické problémy, které mohou v dalším období nastat.

Ověření poptávky předem

Jeden z častých problémů začínajících firem je, že po uvedení produktu či služby na trh zjistí, že tam chybí poptávka. Poptávka může být buď nedostatečná, nebo je poptáván jiný produkt či služba, než nová firma nabízí. Riziko je tím vyšší, čím více je produkt začínající firmy inovativní a přináší něco zcela nového, co na trhu zatím neexistuje. Úplně nové podnikání s sebou vždy nese spoustu neznámých.

Těmto potížím lze přitom předejít některou z metod ověření poptávky, kdy si podnikatel může ještě před uvedením produktu na trh poptávku ověřit. Způsobů, jak ověřit poptávku předem, nabízejí agentury, podnikatelské inkubátory či akcelerátory celou řadu. Příkladem metody může být marketingová kampaň na zatím neexistující produkt či službu. Kampaň vede na jednoduchou webovou stránku, která zákazníka provede celou nabídkou až k nákupu. Až po kliknutí na tlačítko „objednat“ se zákazník dozví, že výrobek či služba je zatím ve vývoji a ještě není k objednání. Web může od zákazníka následně posbírat kontaktní údaje a slíbit mu, že bude kontaktován mezi prvními a dostane výhodou nabídku.

Začínající firma tak má předem informace, že cílová skupina má reálný zájem a lze vidět ochotu zaplatit za nový produkt nastavenou cenu. Ověření samozřejmě něco stojí, ale dokáže v dlouhodobém horizontu vrátit tuto investici několikanásobně. I pokud výsledky ověřovací kampaně nejsou pozitivní, dají se obvykle využít ke zlepšení nového podnikání. Lze například upravit produkt, cílovou skupinu nebo business model dle výsledků ověření poptávky.

Financování začínající společnosti

I v případě, že trh dobře reaguje na produkt či službu začínající firmy, ještě není vyhráno. Jak jsme psali v úvodu, zejména druhý rok existence nové společnosti bývá často zlomový z pohledu financování. Podnikání ze začátku obvykle financují zakladatelé z vlastních prostředků nebo z půjček od rodiny či přátel. Je ale dobré, pokud podnikatelé uvažují o možnostech financování v podnikání již od počátku existence nové firmy.

Ve druhém roce již obvykle finanční prostředky docházejí, stejně jako může pomalu vyprchávat původní elán podnikatelů. Společnost s ručením omezeným tak potřebuje přítok peněz zvenku. Nejlepší variantou jsou samozřejmě příjmy z prodeje produktů či služeb platícím zákazníkům. Je ale potřeba mít na paměti, že vývoj produktu trvá téměř vždy delší dobu, než jakou zakladatelé na začátku předpokládali. A stojí tím pádem taky více peněz. Toto platí zejména u technologických a IT firem, ale ani u ostatních oborů nejde realizace představ často tak rychle a levně, jak se plánovalo. Dodatečné financování je tak často nevyhnutné.

Sebeprezentace podnikatele a prezentace nové firmy

Když srovnáme začínající firmy a podnikatele v Česku s těmi ze západní Evropy nebo USA, tak u nás někdy pokulhává prezentace. Začínající podnikatelé jsou v Česku obvykle technicky velmi nadaní a mají kvalitní vzdělání, většinou ale potřebují zapracovat na sebeprezentaci. O nás Češích se často říká, že máme zlaté ruce a chytré hlavy. Potřebujeme tak zapracovat už jen na té businessové stránce. Ve světě podnikání jsou někdy potřeba ostřejší lokty a větší sebevědomí.

Sebevědomý podnikatel by měl umět během minuty vysvětlit, jaký problém jeho firma řeší a v čem je unikátní. Začínajícím podnikatelům poradci někdy doporučují naučit se takzvanou elevator pitch prezentaci (česky prezentace ve výtahu). Jde o metodu prezentace, která má za cíl vysvětlit hlavní body během velmi krátkého času. Jak název napovídá, měla by být tak krátká, aby ji podnikatel dokázal vysvětlit spolucestujícím během cesty výtahem. Když se totiž dostaneme do přítomnosti významného potenciálního zákazníka, investora nebo odborníka, od kterého bychom chtěli radu, většinou na nás nebude mít moc času. Na odkazu výše najdete postup přípravy takové prezentace, včetně tipů a příkladů z praxe.


Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?

Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.

Často kladené dotazy 800 010 111