Tipy na daňově uznatelné firemní vánoční dárky v roce 2024
S blížícím se koncem roku se ve firmách začíná řešit otázka vánočních dárků. Od roku 2024 není tiché víno již daňově uznatelným nákladem. Jaké předměty by tedy byly vhodné? Tady od nás máte několik tipů!
S blížícím se koncem roku se ve firmách začíná řešit otázka vánočních dárků. Ke konci roku bývá dobrým zvykem obdarovat obchodní partnery, případně i zaměstnance, nějakou pozorností a tím jim poděkovat za spolupráci a popřát vše dobré do nového roku. Tradičně se k tomuto účelu využívaly láhve tichého vína opatřené firemním logem. Dle našich zkušeností kolem 80 – 90 % firemních vánočních dárků léta tvořilo tiché víno. Poměrně běžnou praxí bylo, že zástupce firmy nesl obchodnímu partnerovi dárkovou tašku s vínem opatřeným firemním logem a po schůzce si na oplátku odvezl jinou dárkovou tašku s vínem označeným logem partnera. Tato vánoční výměna vín pravděpodobně skončila. Jak jsme psali začátkem roku v našem článku o legislativních novinkách pro firmy a podnikatele, od roku 2024 není tiché víno již daňově uznatelným nákladem, a to ani při použití firemního loga na dárkovém balení.
Rozdíl mezi darem a propagačním (reklamním) předmětem
Přestože se mluví o vánočních dárcích pro firmy, většinou se myslí propagační předměty. Jaký je rozdíl? Darem může být téměř cokoliv, co pro své obchodní partnery či zaměstnance koupíte. Tedy klidně láhev drahé whisky, hodinky, tablet nebo voucher na pořízení zboží či služeb. Dar ovšem není daňově účinný. Účetně se na takové náklady musí pohlížet jako na ostatní výdaje na reprezentaci, například pohoštění či občerstvení. Takže pořízením daru si společnost s.r.o. nesníží daňový základ pro výpočet daně z příjmu právnických osob.
Propagační (reklamní) předmět naopak zákon o daních z příjmů považuje za daňově uznatelný, pokud hodnota předmětu nepřekročí částku 500 Kč bez DPH, předmět je viditelně označený logem firmy a není předmětem spotřební daně. Předmětem spotřební daně jsou typicky tabákové výrobky a alkohol. Výjimku mělo tiché víno, ale jak jsme již uvedli, tato výjimka byla od roku 2024 zrušena. Doporučujeme proto dát si pozor, jelikož většina vinařství na tyto změny zatím nereagovala a informace na svých webových stránkách tak mají často zastaralé a nepravdivé!
Co když naše firma chce i nadále darovat svým partnerům tiché víno?
Jak plyne z předchozího textu, tato možnost zde samozřejmě je. Budete ale muset počítat s tím, že již nepůjde o propagační předmět snižující základ daně z příjmu, ale pouze o daňově neúčinný dar. Na druhou stranu, pokud to pro vás není překážkou, máte více možností. Můžete místo vína darovat například slivovici nebo jiný alkohol. Pokud jste plátci DPH, je pro vás jistě dobrou zprávou, že z pohledu odpočtu DPH se nic nezměnilo. Přestože alkohol je nedaňový náklad z pohledu daně z příjmu, tak pokud se vejdete s darovaným vínem či tvrdým alkoholem do limitu 500 Kč bez DPH, můžete si bez problému nárokovat odpočet DPH.
Tipy na daňově uznatelné firemní vánoční dárky
Pokud si chcete firemní vánoční dárky dát do nákladů nikoliv jako dary na reprezentaci, ale jako daňově uznatelné propagační předměty, musí sloužit primárně reklamním účelům. Klíčové je tedy označení logem, případně jménem firmy. Jak jsme už zmínili výše, hodnota předmětu nesmí překročit částku 500 Kč bez DPH (nerozlišuje se, jestli se jedná o plátce nebo neplátce DPH). Do pořizovací ceny (a tedy limitu) se musí zahrnout také vedlejší náklady jako například potisk nebo doprava. A jaké předměty by byly vhodné? Tady od nás máte několik tipů!
Propisky, klíčenky a kancelářské potřeby
Kolikrát jste sami už dostali propisku nebo klíčenku s logem nějaké společnosti? Jde o klasické propagační předměty, kterých se na veletrzích a různých akcích rozdají přinejmenším tisíce. Nicméně jsou užitečné a vždy se hodí. Když člověk potřebuje propisku, kolikrát není snadné najít doma takovou, co by psala. Pokud půjdete do této klasiky mezi dárky, zaměřte se na design a kvalitu provedení.
Čokoláda, marmeláda nebo sladkosti
Jedlé dárky vždy najdou využití a sladká pozornost obvykle každého potěší. I pokud obdarovaný sám sladké nemá rád, jistě dárek uplatní pro někoho jiného. Doporučujeme vybrat renomovaného výrobce a tam, kde je to možné, volit produkty vyrobené z lokálních surovin. Ze sladkostí mohou být zajímavou volbou například pralinky, perníčky nebo třeba lázeňské oplatky s designem vaší společnosti. Grafici si mohou pohrát i s obalem či etiketou.
Oříšky, koření nebo bylinky
Zdravé potraviny s vysokým obsahem živin jsou stále oblíbenější. I pokud nepatříte mezi zaryté odpůrce cukru, darovat zdravé potraviny je dnes in. Na svačinu nebo jen tak si řada lidí dá doma či v kanceláři oříšky, rozinky nebo třeba mrazem sušené ovoce. Voňavé koření nebo bylinky se zase uplatní ve většině kuchyní.
Káva nebo čaj
Káva nebo čaj jsou nedílnou součástí ranních rituálů většiny lidí, ale uplatní se i během dne v kanceláři. Balíček kvalitní pražené kávy nebo výběrového čaje jistě potěší. V dnešní době je k dispozici velké množství různých druhů a příchutí. Balení je podobně jako u jiných produktů příležitostí k personalizaci a designovému odlišení se.
Vitamíny a kosmetické produkty
Produkty péče o zdraví a krásu patří mezi další možnosti, které nezklamou. Různé vitamínové doplňky bere v dnešní době mnoho lidí, ať už kvůli stresujícímu pracovnímu vytížení nebo nedostatku času k zajištění přísunu vitamínů v přirozené podobě. Přírodní kosmetika v dárkové sadě bude vždy dobře přijata a například mýdlo či šampon bodují u příjemců bez ohledu na pohlaví. Rozumnější je ale připravit si dárkové sady na míru, které budou vyhovovat různým potřebám.
Dřevěné výrobky
Dřevo je oblíbený přírodní materiál, který v lidech obvykle vyvolává příjemný pocit. Vyrábí se z něj široká škála produktů, takže se můžete zamyslet nad něčím originálním nebo výstižným právě pro vaši firmu. K běžnějším tipům patří například kuchyňská prkýnka, hlavolamy nebo drobné hračky. Provedení loga vaší firmy se dá udělat přímo do dřeva a působí to dobře a nenuceně.
Ručníky, ponožky nebo jiný textil
Textilní výrobky patří mezi funkční produkty, které většina obdarovaných ocení. Ponožky se dnes dělají v nejrůznějších kreativních provedeních, kde se grafici mohou dle zadání více či méně vyřádit. Když člověk ráno potřebuje rychle najít pár ponožek, ty reklamní se zajímavým designem často vyčnívají z šedi ostatních. Mezi ručníky a osuškami jsou hitem rychleschnoucí, které se skvěle hodí například k vodě nebo na turistický výlet. Vyberte kvalitní příjemný materiál a nezapomeňte na potisk textilu.
Dobročinnost
Pokud si nevíte rady s výběrem dárků, zajímavou možností může být věnovat rozpočet vyčleněný na pořízení firemních vánočních dárků na dobročinný účel. Darování částky na charitu je skvělý způsob, jak ukázat společenskou odpovědnost vaší firmy. Zejména s blížícími se vánočními svátky jsou lidé většinou pozitivněji naladěni k příspěvkům na dobročinné účely. Nezapomeňte potom obchodní partnery informovat o tom, jaká částka byla darována a na jaký účel. Skvěle se k tomu hodí papírové přání, které jim můžete donést osobně, nebo i rozeslat poštou.
Tip navíc – udržitelnost
Téměř každý dodavatel reklamních předmětů dnes nabízí i jejich ekologické varianty a často nejsou ani o moc dražší než běžné produkty. Možnostem, jak ukázat snahu o udržitelnost svého podnikání, se meze nekladou. Můžete využít recyklované materiály, balit do již použitých papírových krabic nebo vybrat dodavatele z řad českých sociálních podniků či chráněných dílen.
Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?
Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.