Volejte zdarma naši zelenou linku
800 010 111

Navigace

Nový online finanční úřad

Ministerstvo financí spustilo nový online finanční úřad. Nachází se na adrese www.mojedane.cz. Přináší několik zjednodušení a vylepšení.

Ministerstvo financí spustilo na přelomu února a března 2021 nový online finanční úřad. Nachází se na dobře zapamatovatelné adrese www.mojedane.cz. Marketingové označení „MOJE daně“ znamená dle vize ministerstva MOderní a JEdnoduché. Portál má opravdu o něco modernější design než předchozí verze a je responzivní, takže lépe použitelný i na tabletech a mobilních telefonech. Přináší i několik zjednodušení, podívejme se na ně podrobněji.

Možnosti přihlášení do online finančního úřadu

Předně se zjednodušily a rozšířily možnosti přihlášení. Původní portál umožňoval přihlášení pouze pomocí datové schránky, nebo s využitím elektronického podpisu. Tady je potřeba říct, že nestačí jakýkoliv elektronický podpis, musí být použit uznávaný či kvalifikovaný elektronický podpis. Nově lze využít pro přihlášení zaručenou identitu (e-identitu), která kromě dobře známých možností nově již umožňuje využít k autorizaci rovněž bankovní identitu.

Bankovní identita představuje nový způsob elektronické identifikace. Funguje stejně jednoduše jako přihlášení do internetového bankovnictví. Banka, která má samozřejmě ověřené všechny své klienty a zná jejich identitu, je garantem předávaných dat. Autentizace pomocí údajů z internetového bankovnictví je právně rovna fyzickému podpisu dané osoby. Jednotlivé české banky se postupně do systému zapojují. Klienti ČSOB a České spořitelny mohou službu využívat od ledna, akreditaci Ministerstva vnitra získaly už i Air Bank a Moneta. Ty začínají klienty připojovat v březnu. Další banky mají brzy následovat v nabídce služeb bankovní identity.

Po úspěšné autorizaci kterýmkoliv ze způsobů zaručené e-identity dojde k předání informací portálu finančního úřadu. Uživatel musí pouze kliknutím předání údajů potvrdit.

Daňová informační schránka

Vylepšení se dočkala i daňová informační schránka. Firmy mohou nadále prostřednictvím daňové informační schránky získávat informace o stavu svých daňových účtů, o stavu plnění povinností vůči správci daně a stavu svých podání. Nově je ovšem možné z daňové informační schránky i přímo činit podání. K vyplnění se používají důvěrně známé stávající formuláře EPO2, ovšem při odeslání podání již není nutná autentizace, protože uživatel již je autentizován přihlášením. Navíc je formulář předvyplněn daty, které již systém finančního úřadu o daňovém subjektu ví.

Na přechodnou dobu jednoho roku jsou dostupné obě verze schránky – původní „DIS“ i nová „DIS+“. Verze DIS+ vyžaduje aktivaci, která se provede při prvním přihlášení nejdéle však do 48 hodin. Jeden přihlášený uživatel může mít přístup do více daňových informačních schránek a přepínat se mezi nimi, např. jako fyzická a právnická osoba.

Prodloužení lhůty a kalendář s připomínkami

Další výhodou je prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání o jeden měsíc, pokud je podáváno elektronicky. To umožnila související novela daňového řádu, která nabyla účinnost 1. ledna 2021.

Díky osobnímu daňovému kalendáři si lze na každou z daní nastavit upozornění. Jak se bude termín blížit, osobní kalendář pohlídá, aby bylo na vše dostatek času. Zároveň je možné si nastavit notifikaci, která uživatele upozorní na případný nedoplatek. Tím lze předejít nepříjemným pokutám, které se občas mohou objevit z nepozornosti a přehlédnutí.


Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?

Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.

Často kladené dotazy 800 010 111