Volejte zdarma naši zelenou linku
800 010 111

Navigace

Jak správně zobrazovat a vypočítávat slevy, abychom se vyhnuli nekalé soutěži?

S blížícím se koncem roku začínají v listopadu slevové akce v obchodech a na e-shopech. V tomto článku vám přinášíme několik doporučení, jak správně zobrazovat a počítat cenové slevy.

S blížícím se koncem roku začínají v listopadu slevové akce v obchodech a na e-shopech. Spotřebitelé začínají nakupovat dárky pod vánoční stromek a společnosti pořizují firemní vánoční dárky pro své obchodní partnery či zaměstnance. Pro slevové akce na přelomu listopadu a prosince se na českém trhu vžil americký pojem „Black Friday“. Černý pátek následuje v USA po svátku Díkůvzdání, který se slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu. Letos vychází na 29. listopadu a je tradičně nejrušnějším dnem, kdy se nakupuje. U nás ovšem netrvá jen jeden den, ale i několik týdnů. Po Vánocích slevové akce pokračují formou lednových výprodejů. Období kolem Vánoc je tak pro mnoho obchodníků a e-shopů nejdůležitějším obdobím roku. Pro prodejce jde o příležitost zvýšit obrat a pro zákazníky o šanci nakoupit zboží za výhodné ceny.

Slevy lákají zákazníky jako magnet, ale zároveň představují i potenciální past. Některé praktiky spojené s uváděním slev totiž mohou sklouznout do oblasti nekalé soutěže. To může vést k sankcím od dozorových orgánů a poškození reputace. V tomto článku vám přinášíme několik doporučení, jak správně zobrazovat a počítat cenové slevy, abyste se těmto rizikům vyhnuli.

Nekalá soutěž v souvislosti se slevami

Nekalá soutěž je jakékoliv jednání, které je v rozporu s poctivými obchodními zvyklostmi a které může způsobit hospodářskou újmu jinému podnikateli nebo spotřebiteli. V případě slev se často jedná o klamání spotřebitele uváděním nepravdivých nebo zavádějících informací o slevách. Typicky bývá problém ve výpočtu výši slevy a ve stanovení původní ceny nabízeného zboží, oproti které je zlevněná cena vypočtena. Pochybení vznikají i ve srovnávání produktů, kdy prodejci vybírají do srovnání produkty, které se liší kvalitou či jsou jinak nesrovnatelné.

Doporučujeme nejen zkontrolovat postupy ve své firmě, abyste se ujistili, že se slevovými akcemi pracujete v souladu se zákonem, ale i podívat se ke konkurenci. Pokud čelíte v podnikání agresivní konkurenci, která používá nekalé praktiky například v souvislosti se slevami, můžete se bránit .

Označování výrobků slevami v legislativě

Oporu v české legislativě můžeme hledat v zákoně č. 634/1992 Sb. (Zákon o ochraně spotřebitele). Nově tento zákon obsahuje ustanovení § 12a, které implementuje do českého práva směrnici Evropské unie o ochraně spotřebitele (článku 6a ze směrnice 98/6/ES) při označování cen výrobků nabízených spotřebiteli.

Zákon stanovuje povinnost uvést jako referenční cenu tu nejnižší, za kterou prodávající výrobek nabízel a prodával během 30 dnů před poskytnutím slevy. Povinnost platí pro online e-shopy i kamenné obchody.

Povinnost se týká pouze prodeje výrobků, na poskytování služeb se nevztahuje. Nevztahuje se ani na výrobky podléhající rychlé zkáze a výrobky s krátkou dobou spotřeby (typicky potraviny, květiny či některé kosmetické produkty).

Výjimku zákon stanovuje i pro dlouhodobé věrnostní programy. Pokud tedy poskytnete individuálnímu zákazníkovi slevu dle pravidel věrnostního programu, úprava se na tyto situace nevztahuje. Příkladem věrnostního programu mohou být slevové poukázky, sbírání bodů na slevy na budoucí nákupy, narozeninové slevy, slevy na další nákup, slevy dle věku apod. Regulace se však uplatní, pokud „věrnostní nabídka“ cílí na všechny zákazníky formou promo akce či snadno dostupného slevového kódu. Jako příklad uveďme vyhlášení slevy typu „dnes sleva 20 % na vše při použití kódu XYZ“, přičemž by byl kód dán k dispozici širší veřejnosti.

Co dělat a čemu se vyhnout z pohledu podnikatele (prodejce)

Uvádějte vždy reálnou původní cenu, za kterou se zboží běžně prodávalo před slevou. Sleva musí být následně vypočítána z této reálné původní ceny. Jednou z nejčastějších chyb obchodníků je umělé navyšování původních cen těsně před slevovou akcí. Jak již bylo uvedeno výše, podle směrnice Evropské unie o ochraně spotřebitele musí být sleva uváděna vůči nejnižší ceně, za kterou bylo zboží prodáváno během posledních 30 dní před zahájením slevové akce. Pokud tedy bylo zboží prodáváno například za 1000 Kč, ale týden před Black Friday byla cena zvýšena na 1200 Kč a poté zlevněna na 800 Kč, obchodník by měl uvádět slevu vůči ceně 1000 Kč, nikoli 1200 Kč. Slevu by šlo v tomto příkladě počítat z 1200 Kč, pouze pokud by tato cena platila déle než 30 dní. Z toho plyne doporučení, že po jakémkoliv zvýšení ceny je lepší počkat na uvedení další slevové akce až po uplynutí 30 dnů.

Zajímavou možností je ale postupné snižování ceny daného výrobku (postupné zvyšování slevy) během jedné slevové kampaně bez přerušení. V tomto případě lze jako předchozí referenční cenu uvádět původní cenu před prvním zlevněním. Pokud bylo zboží prodáváno například za 1200 Kč, obchodník po měsíci zlevní toto zboží na 1000 Kč a po dalším měsíci dále sníží cenu na 800 Kč, jedná se o postupné snižování ceny. Pokud obchodník po celou dobu prezentuje toto zboží jako prodávané ve slevě a slevu postupně zvyšuje, může stále prezentovat jako původní cenu 1200 Kč, přestože již uplynulo více než 30 dní od doby, kdy se zboží za tuto cenu skutečně prodávalo.

Doba trvání platnosti slevy

U cenové akce by mělo být jasně uvedené, jak dlouho sleva platí. Zákazníkům by neměl být vytvářen falešný pocit naléhavosti. Nejlepší strategií je jednoznačně informovat o termínu platnosti slevy a dostupnosti zboží. Lze například uvést, že slevová akce platí do 26. listopadu 2024 nebo do vyprodání zásob.

Tipy pro úspěšný Black Friday bez právních problémů

Veškeré informace o cenách, slevách a prodejích si pečlivě dokumentujte. Systémové nástroje pro evidenci cen vám mohou pomoci sledovat historické ceny a automatizovat jejich kontrolu. Při porušení výše uvedených zásad hrozí nejen pokuty od dozorových orgánů, ale i žaloby ze strany konkurence, která se může domnívat, že jste porušili pravidla hospodářské soutěže. Kromě toho riskujete ztrátu důvěry zákazníků. Při plánování slevových akcí, zejména během událostí jako Black Friday, je klíčové dbát na transparentnost a pravdivost. Správné zobrazení a výpočet slev napomáhají k tomu, aby si zákazníci odnesli pozitivní zkušenost, která je přivede zpět i mimo slevovou sezónu.


Potřebujete více informací? Máte nějakou otázku?

Podívejte se na odpovědi na často kladené dotazy, nebo nám rovnou
zavolejte na naši bezplatnou linku.

Často kladené dotazy 800 010 111